Primăvara bate deja la ușă, așa că este timpul să ștergeți praful de pe bicicletă și să o verificați corect înainte de prima plimbare. Băieții de la LIBERTA TOUR au sfaturi despre cum să faceți acest lucru.
În aceste zile, începe să se încălzească afară și, în ciuda situației pandemice nefavorabile, natura ne cheamă. Unii merg la plimbare prin pădure, alții aleargă, dar noi, iubitorii de ciclism, scoatem bicicleta din garaj. Pentru cei mai aventuroși, care nu au dat bicicletelelor pauză nici măcar în lunile de iarnă, trebuie doar să efectueze o întreținere ușoară și pot continua să parcurgă următorii kilometri.
Despre autor
Martin Hesko
26 ani, fotograf profesionist – cameraman. Martin se ocupă de pregătirea și producția media a întregului proiect Liberta Tour. În timpul întregii expediții, cu o cameră în mână, el documentează toate momentele fie mai fericite fie triste.
|
Din timp
Menținerea și inspecția stării tehnice a bicicletei trebuie făcute de toată lumea și din timp până când serviceurile de ciclism sunt supraaglomerate, așa cum se întâmplă în fiecare primăvară. Inspecția de bază a bicicletei poate fi făcută de fiecare dintre noi singuri acasă, după care putem decide dacă este necesar să încredințăm bicicleta unui expert sau putem să ne angajăm în siguranță la primii kilometri de primăvară. Prietenii noștrii de la Liberty se odihnesc pentru călătoria de vară prin Slovacia, așa că vom arăta inspecția de bază și întreținerea pentru o bicicletă MTB obișnuită.
|
Liberta Tour
Ca parte a proiectului PODPORUJEME, susținem un grup de prieteni din Slovacia care călătoresc în lume într-un mod nu cu totul tradițional.
|
Anvelopele
În primul rând, verificăm vizual cauciucurile să nu prezinte defecte și să nu avem timp să le înlocuim. Anvelopa în stare perfectă ne garantează o bună aderență a anvelopei la suprafața terenului, prevenind astfel defecte inutile sau, în cel mai rău caz, accidente. Modelul benzii de rulare nu poate fi tocit, iar părțile laterale ale anvelopei nu trebuie deloc să fie crăpate. Vom verifica, de asemenea, cât de umflat, respectiv dacă au presiunea potrivită cu privire la suprafața pe care vrem să o parcurgem. Presiunile ar trebui să fie mai mici pe MTB-uri și mai mari pe bicicletele de drum. La Liberty avem roți de 24 "echipate cu anvelope Schwalbe, cu care am avut doar trei defecte în 15 zile, dar care au fost cauzate de o jantă care nu avea bandă izolatoare. După această reparație, camerele ale roților au fost aproape nemuritore.
Roata, spițe, butuci
Următorul pas este verificarea roților în sine. Învârtim roțile și verificăm dacă nu avem așa-numitul opt - deviație laterală. Dacă una dintre roți se abate lateral și nu aveți experiență cu reparația, vă recomandăm să încredințați roata experților de la service, astfel încât să nu o stricați și mai mult la centrarea acasă. După verificarea jenții, verificați spițele astfel încât niciunul dintre ele să nu fie fisurat sau slăbit. Am reușit să spargem o rază în 1.500 de kilometri. Din fericire, s-a întâmplat la capătul drumului și nu a fost nevoie să-l înlocuim. După verificarea spițelor, ne vom uita, de asemenea, la butuci pentru a vedea dacă au o distanță mare sau fac zgomote ciudate care pot indica probleme la rulmenți. Dacă nu puteți dezasambla încărcătura, încredințați bicicleta experților. Această componentă poate fi foarte periculoasă în condiții tehnice precare.
Frâne
O componentă importantă a fiecărei roți sunt frânele. Există două pe Liberty, una din față, care este mai înfrumusețată datorită eficienței sale, iar partea din spate, așa-numita anti-pedală, care este integrată în butuc și se activează prin apăsarea pedalelor înapoi. Poate aveți frâne mai bune pe bicicletă și cu siguranță nu trebuie să uitați să le verificați sau să le întrețineți. Dacă aveți jante pe bicicletă, așa-numitele frâne în V, verificați eficacitatea acestora și starea blocurilor de frână, care nu trebuie sa fie tocite. În cazul frânelor cu disc, care pot fi mecanice sau hidraulice, vă recomandăm, de asemenea, să verificați starea discurilor, care ar trebui să fie drepte și să nu alunece pe plăcuțe. În frânele mecanice, verificați cablul de oțel pentru uzură în toate punctele, frânele hidraulice nu trebuiesc ventilate. Acest lucru s-ar putea reflecta în eficiența redusă a sistemului de frânare și în senzația că presiunea manetei de frână este aproape de ghidon. În acest caz, uleiul trebuie schimbat. Dacă nu aveți experiență cu acesta, din nou, este mai bine să încredințați bicicleta unui service profesional.
Furci, suspensii
Liberty are un mare avantaj, simplitatea sa. Fără suspensie, fără trepte de viteză, fără probleme. Dar dacă aveți pe bicicletă o furcă cu suspensie sau amortizor pe spate, acordați atenție acestora înainte de sezon. Picioarele interioare ale furcii nu trebuie deteriorate mecanic pentru a nu deteriora garnitura de cauciuc. Nu trebuie să se scurgă ulei sau grăsime din furcă sau amortizor. Dacă dețineți bicicleta de mult timp și nu ați acordat prea multă atenție furcii, ar trebui să luați în considerare service-ul serios - schimbul de ulei și garniturile de etanșare. Dacă furca funcționează fără probleme majore, este suficient să sprejați picioarele interioare cu ulei de silicon, apăsați de câteva ori și ștergeți-le cu uscat. Trebuie avut grijă în cazul în care uleiul este pulverizat, astfel încât să nu pătrundă pe discul de frână sau pe jantă. Când se întâmplă acest lucru, aceste componente trebuie degresate cu un degresant special.
Ghidon, șiț(șa)
Apoi, verificăm ghidonul, înclinația și fixarea lor în tijă. Toate șuruburile trebuie strânse la cât este necesar. De asemenea, verificăm setarea șițului, înălțimea, înclinația și strângerea acesteia în cadru. Dacă se aude o fisură din cadru în timp ce mergeți, aceasta poate fi cauzată de țeava scaunului. Vom rezolva această problemă ungându-o cu vaselină.
Cadru
Când avem bicicleta curățată și spălată, verificăm vizual starea cadrului. Acordăm o atenție sporită sudurilor și îmbinărilor, astfel încât să nu existe fisuri în locurile date, care ar putea cauza ruperea cadrului în timpul mersului. De asemenea, vom arunca o privire atentă la țeava de jos, care se prinde în diferite murdării și pietre în timp ce conduceți.
Schimbător de viteze, lanț
În cele din urmă, verificăm unitatea și treptele de viteză. Liberta are din nou avantajul, are o singură treaptă de viteză. Tot ce trebuie să faceți este să verificați starea lanțului, care este scos destul de des. Cu toate acestea, există un schimbător pe fiecare bicicletă modernă, schimbarea vitezelor și starea lui trebuie verificate înainte de sezon. Schimbarea trebuie să fie lină și precisă. Dacă nu este cazul, puteți regla direct pe schimbător sau pe maneta de viteză de pe ghidon.
De asemenea, verificăm starea lanțului, fie cu un etrier special, fie cu un etrier obișnuit, pe care îl setăm la o lungime de 132 mm și îl introducem în golurile lanțului. Dacă etrierul nu se potrivește acolo, ar trebui să luăm în considerare înlocuirea lanțului pentru a evita reparațiile costisitoare, care vor include înlocuirea cartușului. Pentru o bicicletă rutieră, lanțul ar trebui să se schimbe la fiecare 3-4 mii de kilometri, iar pe o bicicletă în care lanțul este mai stresat - MTB sau Liberta atunci când călătorim în Slovacia, ar trebui să ne gândim să îl înlocuim la fiecare mie de kilometri. Când lanțul este OK, curățați-l cu un degresant sau cu o mașină de spălat proiectată pentru asta. Ștergeți și lubrifiați cu uleiul specificat, care este șters și după aplicare. Este important ca legăturile interioare ale lanțului să fie lubrifiate, nu suprafețele exterioare de care s-ar lipi praful.
Gata!
Vom regla bicicleta noi și putem începe să mergem cu ea sau să o ducem la service, deoarece va fi necesar să o inspectăm puțin mai în detaliu. Dacă nu aveți timp pentru inspecție sau reparații, mergeți la cel mai apropiat service de biciclete, cu cât mai devreme cu atât mai bine, deoarece în următoarele săptămâni mecanicii vor avea mult de lucru. Liberta Tour vă urează mulți kilometri fericiți și o mulțime de experiențe frumoase!
Link-uri utile